מדוע מכל ה 600,000 אלף איש נבחר דווקא משה להיות מנהיגם של עם ישראל. זהו המנהיג הלאומי הראשון שהתורה בוחרת ובוודאי ניתן ללמוד מהם התכונות המאפיינות את המנהיג.
נתפלא דווקא כריזמה ויכולת רטורית לא היו למשה. אמביציה לשלטון וכוח גם לא היו לו
משה לא היה "איש דברים" הוא היה "כבד פה וכבד לשון". משה היה גם עניו וניסה בכל כוחו לא להיות המנהיג.
אהובה עלי גישתו הרמב"ם במורה נבוכים ( חלק ב' פרק מה) שפשוט לומד את הפסוקים לעומק. הרמב"ם מראה כי על משה מסופרים 3 סיפורים קצרים עוד בטרם הקב"ה נגלה אליו בסנה ומטיל עליו את המשימה הגדולה של האנושות.
סיפור א' – יציאת משה אל אחיו . משה רואה נוגש מצרי מכה איש עברי מכות רצח והורג אותו.
סיפור ב' – למחרת משה יוצא ורואה שני יהודים רבים ומנסה להפריד.
סיפור ג' – משה מגיע למדיין ומתמקם ליד הבאר. שם הוא רואה את הרועים מגרשים את בנות יתרו שבאו עם הצאן. משה מתערב לטובתם ומושיע את הבנות.
לדעת הרמב"ם לשלושת הסיפורים מכנה משותף והיא התכונה הבסיסית של המנהיג:
מנהיג הוא אדם אכפתי המחפש את הצדק ופועל על אף הסיכונים והמחיר האישי.
נעמיק קצת: משה גדל בבית פרעה ולא חסר לו כלום. עד גיל הנעורים הוא אפילו לא שם לב לעבדים הנמקים מחוץ לארמון.
משה, לא היה צריך להתערב לטובת יהודי שחוטף כמה מכות מהמצרי המשעבד. אולם, המנהיג משה לא מסוגל לראות עוול . לכן הוא מכה את המשעבד בידיעה ברורה שאם יתגלו מעשיו, זהו סופו.
בהמשך מנסה משה להפריד בין 2 יהודים ניצים. האם איננו מכירים את האנשים שרואים מריבה ועוברים לצד השני של המדרכה? לא כן משה הוא נמצא שם בשביל לעשות צדק. הוא צועק מנימי נפשו "רשע למה תכה רעיך?"
גם כאשר עזב משה את בית פרעה ובורח למדיין, גם כאשר משה מגיע כפליט חסר כל למדיין, הוא לא משנה ממנהגו. ליד הבאר מתגלה לפניו העושק של שבע בנות יתרו. הרועים מגרשים אותם. משה לא מפחד, והוא קם להושיע את הבנות, על אף שאין לו שום גב ותמיכה.
הקב"ה הבוחן ליבות בני אדם רואה לפניו אדם שחוש הצדק מנחה אותו ובראש ובראשונה אכפת לו. זהו לא מנהיג שמחפש כסא. שהרי משה עניו מכל אדם ואיננו רוצה להיות הגואל. זה לא אדם שמחפש את הקידום האישי. זהו מנהיג שמונע מתוך דחף של צדק ומוכן גם לקחת סיכונים כדי לתקן את המציאות.
זהו המנהיג האידיאלי!!
למשה אין כריזמה ( אין לו יכולת דיבור), למשה אין שאיפות לכסא ( הוא עניו מכל אדם). למשה יש דבר אחד – חוש צדק מפותח ורצון עז לשנות את המציאות. זהו המנהיג הנבחר.
לבנים אנו אומרים כי עם ישראל זקוק למנהיגים שרוצים לקחת אחריות ומונעים מתוך רצון כללי של "תיקון עולם במלכות שדי"- צאו לדרך, ובע"ה תעשו וגם תצליחו!