אמונה והשתדלות:

 דווקא הפרשה במפגש בין יעקב לעשיו מתווה את דרכה האידאולוגית של הציונות הדתית ואת משנתה החינוכית ארוכת הטווח של הישיבה.

יעקב פוחד להיפגש עם אחיו לאחר 20 שנה. עדיין מהדהדת באוזניו  של יעקב הבכי של עשיו לאחר שנודע לו כי ברכתו נלקחה ממנו בעורמה. הוא יודע שעשיו מגיע עם 400 איש שולפי חרב כדי לסגור את החשבון הפתוח מאז אותו מעשה. יעקב נערך למפגש הגורלי בשלוש חזיתות שהם אבני היסוד במשנתה המעשית של הציונות הדתית.

יעקב משלב: עולם רוחני ותפילה, השתדלות גדולה ושכל ישר.

 

א. יעקב פותח את המערכה בתפילה מעומק הלב אל בורא עולם. הוא יודע שאם "ה' לא ישמור עיר, שווא שקד שומר".

ב. במקביל יעקב עושה השתדלות מעשית כבירה כדי להתכונן למערכה. הקרב עליו הוא בונה הוא קרב נסיגה והשהיה." אם יבא עשיו על המחנה האחד והכהו והיה המחנה השני נשאר לפליטה".

ג. למרות ההכנות לקרב ולמרות התפילות יעקב אינו שש אלי קרב. הוא מנסה לחמוק משפיכות דמים בדרך דיפלומטית בדרך של דורון. הוא מפעיל שיקול דעת הנצרך מאוד בעולם של מורכבות ומוכן לשלם מחיר אישי וכלכלי בכדי לא להיגרר לעימות. בסופו של דבר יעקב משיג את שלו ללא צורך בצחצוח חרבות. בסוף הפרשה התורה מעידה כי עשיו - האח המאיים, מהגר מרצונו החופשי מארץ כנען, לשעיר מפני יעקב אחיו. 

השבוע הדגשנו בפני הבנים כי זהו דרכינו החינוכית הבנויה על שלוש עדנים. דרך זו, נכונה בכל המישורים בחיים. אנו מדגישים בפני הבנים  כי בכדי להצליח בחיים יש לשלב תפילה ואמונה, השתדלות גדולה  ושכל ישר.

אנו שואפים לחיות את האמונה הגדולה ולהצטיין באימונים לקרב. להאמין בגאולה ולפעול להגשמתה.

רק השילוב הזה שבין העולם הרוחני ועולם העשייה יביא את הגאולה לעולם.

 

בברכת שבת שלום

הרב שמואל רוזנבלום

ראש הישיבה