מבחן החסד: גאולה או חורבן בפרשה ( ובכלל בכל ספר בראשית) תלויים במבחן החסד.
אברהם נבחן במבחן זה ויוצא ענק.
לאחר המילה בהיות כואב, כחום היום, אברהם לא נח הוא מחפש ומשתדל לצאת מגדרו ולעשות רק טוב ולמי שרק אפשר. הוא ושרה מכניסים אורחים שאפילו לא ממש הגיעו לביתם ועורכים להם סעודת מלכים. לאברהם שיצא מגדרו מגיע שהקב"ה יצא מגדרו וישבור את הטבע. שרה העקרה שחדל להיות לה אורח כנשים נפקדת בבן בניגוד לחוקי הטבע.
מיד לאחר שנקבע הרף של 10 צדיקים להצלת סדום. יורדים המלאכים לסדום ובוחנים אותם במבחן החסד.
לוט מכניס אורחים ומאוד משתדל לכן הוא ניצל ונגאל מתוך ההפיכה.
כל אנשי סדום שצרים על ביתו של לוט ומנסים למנוע את החסד מושמדים.
אנשי סדום בסך הכל לא רצו לתת מהשפע שנתן להם הקב"ה ולכן הקב"ה קובע כי אין להם תקנה
כבר אמרו חז"ל בפרקי אבות ( לפי דעה אחת) "כי שלי שלי ושלך שלך – זוהי מידת סדום".
אם "אדם לאדם זאב ורק החזק מנצח" - אין צורך באדם
אדם נועד להיות טוב ולצאת מגדרו למען החלש. זהו תפקידו וייעודו.
מי שמשתדל למען האחר נגאל היות והקב"ה תומך בו, ומי שחושב רק על עצמו, נעלם מהעולם.
לכן מי שמעשר ( נותן תרומות ומעשרות) מתעשר. הנתינה של האדם מאפשרת את שבירת הטבע ואת הגאולה מצד הקב"ה.
בישיבה לצד המצוינות הלימודית ולצד הפעילות הערכית חווייתית אנו משתלים לדחוף את הבנים למצוינות חברתית, להתנדב ולתת. ברוך ה' כ 70% מהבנים עושים תעודת בגרות חברתית המצריכה 3 שנים של נתינה. מעבר לכך אנו משתדלים להוסיף פרויקטים משלנו כמו "שלומית בונה סוכה", איסוף כספים למען פולין והדרכה בבתי ספר ממלכתיים, ביקור בבתי חולים ועוד.
אנו מודעים לכך שחינוך אמיתי צריך לבא עם אחריות ונתינה :" כי זה כל האדם"