הפילוסוף הגרמני הגל בחן את ההיסטוריה בדרך תהליכית, היסטוריוסופית.
לדעתו העולם נע בין 2 קטבים מנוגדים שמתוכם יוצאת דרך חדשה.
התזה מול האנטיתזה מולידה את הסינתזה. הסינתזה אינה שילוב של 2 הקטבים אלא יצירה חדשה הבנויה על שני הכוחות הקודמים
דוגמא: העולם של לפני המבול היה קפיטליסטי דורסני. " מלאה הארץ חמס". החזקים "בני האלוהים" שרדו על חשבון החלשים. משחרב העולם הזה, עולם חדש יצא התיבה. האנושות הלכה אל הקוטב השני אל האחדות. "שפה אחת דברים אחדים", מטרה אחת. כולם בשביל מטרה כללית כאשר האדם הפרטי מאבד את משמעותו. משנהרסה האחדות והמגדל קרס, נוצרה הסינתזה. על במת העולם עלו העמים שהוו יצירה חדשה. נולדה אחדות שאמורה לתת מקום בטחון ועוצמה של הכלל ומאידך לאפשר לפרט לבטא את עצמו.
בחינוך: בראשית הציונות עמדו זה מול זה. החינוך הכללי אל מול החינוך התורני. החינוך שלימד לימודי חול והחינוך שלימד רק תורה.
אבי הכיפות הסרוגות הרב נריה הקים לפני יותר מ80 שנה את הישיבה התיכונית הראשונה. המטרה שלו הייתה לבנות ישיבה קלאסית ולתת גם לימודי חול כדי שהתלמידים לא ילכו "לרעות בשדות זרים". לימודי החול היו בדיעבד וניתנו במשורה. למעשה הישיבה התיכונית הוקמה כדי לתת חינוך תורני, כאשר לימודי החול נועדו להיות הסוכריה.
ברבות השנים נוצרה מתוך העימות הזה שבין קודש לחול סינתזה חדשה. סינתזה של מצוינות לימודית בכל התחומים. המודל הזה הוא הישיבות והאולפנות התיכוניות. יצירה חדשה זו שהיא גאווה בכל הפרמטרים גם במוטיבציה וגם בהישגים וכמובן גם בתחום הערכי.
אם בעבר נתנו בישיבות לתלמידים מגמה קלה כדי לצאת ידי חובה. היום כתוצאה מהשילוב שבין קודש לחול הדרישה של ההורים והמוטיבציה של התלמידים דוחפת למצוינות ולבגרות איכותית שכוללת בעיקר מגמות מדעיות ומגמות טכנולוגיות.
איך נסביר שבישיבה התיכונית במודיעין שהיא מוסד הטרוגני (שאינו עורך מבחני כניסה). כמעט 50% מהתלמידים בוחרים כל שנה להתחיל במגמת פיסיקה ( הקשה) ועוד רבים אחרים בחורים בביולוגיה או בכימיה.
כיצד נסביר כי כמעט 70% מהתלמידים בוחרים במגמה נוספת של מחשבים או הנדסת תוכנה ומי שרוצה העשרה הומנית בוחר במגמה נוספת של ערבית או משפטים.
מהיכן מגיעה המוטיבציה להישאר על אף יום הלימודים הארוך ממילא לשעות נוספות כדי להצטיין לא רק בלימודי הקודש כי אם בלימודי המדעים.
מהיכן מגיעה הדרישה ל 3 מגמות טכנולוגיות בניהם אלקטרוניקה והנדסת תוכנה.
הסיבה לכך נעוצה בשילוב שנוצר בין התזה - לימודי הקודש לאנטיתזה - לימודי החול. מתוך הניגוד שהיה בין הקודש לחול נוצרה הישיבה התיכונית שהיא יצירה המשלבת החדשה. מתוך השילוב הערכי תורני וחול נוצרה שאיפה לגדולות בתחום בתורני ובתחום הלימודי הכללי. למעשה השילוב יוצר אווירה של בגרות מנטלית ושאיפה למצוינות שבאה לידי ביטוי בכל התחומים. בתחום ההתנדבות : למרות העומס התלמידים רצים לכל פרויקט אפשרי. בתחום הלימודי והתורני הנערים מסתערים על האתגרים הכי גדולים וגם בשאיפות שלאחר הישיבה התיכונית הם מחפשים את האתגרים הכי רציניים הם פשוט רוצים להצטיין
קורה לישיבות התיכוניות היום מה שקרה להסדר ולמכינות הקדם צבאיות.
ההסדר והמכינות באו לפתור את הניגוד שבין הצבא לדתיות של הבחורים. שלא יתקלקלו כך אמרו...
בפועל היצירות הללו בונות משהו חדש וגדול. התוצרים הם חיילים יותר איכותיים, יותר בוגרים, בעלי מוטיבציה גדולה וערכיים. לכן כיום הצבא ממש "זורם" עם האופנה של דחיית השירות.
הישיבות התיכוניות שבאו מלכתחילה לתת מענה לשילוב שבין קודש לחול יצרו מוסדות שמהשותף להם הוא השאיפה הגדולה למצוינות רוחנית ולימודית. הנתונים כפי שאני כראש מוסד חווה אותם מדברים בעד עצמם.