האדם והעץ: "כי האדם (הוא) עץ השדה" הפוך.
מה לאדם ולעץ השדה?
הפסוק הזה לקוח בכלל מדיני מלחמה והוא פסוק של שאלה ולא של השוואה.
האם האדם באמת דומה לעץ השדה שואלת התורה?
האדם יכול לברוח מפני האויב הצר אל העיר והעץ לעומתו נשאר חשוף בחוץ.
השאלה היא רטורית היש דמיון בין האדם לעץ? והתשובה היא לא!.
לאור זאת מצווה עם ישראל כאשר הוא מטיל מצור על עיר לא להשחית את עצי המאכל.
כך מפרש רש"י את הפסוק בדברים כ', יט "כי תצור על עיר ימים רבים להלחם עליה לתפשה לא תשחית עצה... (היות) כי ממנו תאכל .(והנימוק הוא) כי האדם עץ השדה לבא מפנך במצור?"
אם כך כל הציטוטים המשווים בין האדם לעץ הם פשוט לא נכונים. האדם מהלך והעץ עומד והתורה מנגידה בין האדם לעץ.
הפוך על הפוך: בראייה מעמיקה האדם והעץ דומים אך הפוכים.
ננסה להסביר:
העץ: ראשו – החלק החשוב שבו נמצא באדמה. העץ נטוע עמוק באדמה. שם שורשיו ומשם יוצא הגזע כלפי חוץ ומסתעף לענפים רבים ודקים. שבירת ענף או כמה ענפים לא תפגע מהותית בעץ היות וראשו ורובו נטוע באדמה אליה הוא מחובר. וממנה יונק העץ את כוחו. מים, מינרלים ומלחים שהם המזון נשאבים מהשורשים אל כלל העץ. אם השורשים נטועים חזק באדמה ובמקום טוב יגמול העץ פרי טוב ויפה.
לעומת העץ האדם אינו נטוע באדמה. הכול אצלו הפוך. האדם, פועל ומוציא פירות באדמה שממנו לוקח ואליה ישוב. אולם שורשי האדם וגזעו נמצאים בשמים. שערותיו (השורשים) וראשו של האדם הם החלק החשוב ביותר והגבוה ביותר. האדם דומה לסולם המוצב ארצה אך ראשו (ושורשיו) בשמים. משם מלמעלה הוא יונק את כוחו ופירות פעולתו בארץ. ככל שהאדם יותר מחובר לשורש שמלמעלה - לקב"ה הוא יפעל כמצופה ממנו בארץ ופרותיו יהיו מתוקים.
ברמז נוכל להבין מדוע נזיר השואף לצמצם את החיבור החונק לאדמה ולהגביר את החיבור למקור בשמים מצווה לא לגזוז את שערו (לגדל שורשים טובים), ואולי זהו השורש של מנהג החלקה ומחכים יבין....
כי האדם הוא עץ השדה אבל הפוך. כאשר נכיר בגדלותם של הבנים נוכל לבקש מהם להתרומם לפסגות....
זהו זה סיימנו מחצית.
זו הזדמנות לומר תודה ענקית לכל הצוות המקסים של הישיבה. תודה גם לכל ההורים שעוזרים ותומכים ומפ'רגנים.
צרפנו עם התעודות כמה מהיצירות של הישיבה:
א. חוברת: משנתה החינוכית של הישיבה. לעיונכם.
ב. דיסק של שבעת ההרכבים של הישיבה והמקהלה. תיהנו
ג. עיתון מחצית.
לא נחים לרגע... השמינית נמצאת כעת במסע ישראלי ייחודי ומרומם. השבת נהיה בהר ציון שבירושלים.
עוד שבוע תצא בע"ה שכבת יא כ 140 תלמידים ל8 ימים משמעותיים בפולין הקרה.
שתהיה לכולנו מחצית שניה טובה וברוכה
שבת שלום
שמואל וכל משפחת הישיבה